Železničář / Hlavní zprávy / Bateriové vlaky najíždějí první kilometry
Bateriové vlaky najíždějí první kilometry
14.2.2025 – autor: PETR SLONEK
Sever Moravy se stal prvním regionem u nás, kde začaly jezdit jednotky s tímto alternativním pohonem. Pozitivně je hodnotí jak cestující, tak objednatel, kterým je Moravskoslezský kraj. Díky pohodlnému cestování bez přestupů přibyli na trase mezi Ostravou a Veřovicemi noví zákazníci.

Denně najedou vlaky RegioPanter osazené bateriemi téměř dva tisíce kilometrů. Od začátku svého nasazení na trati z Ostravy přes Studénku a Štramberk do Veřovic od platnosti nového jízdního řádu v půlce prosince najely za první měsíc dohromady přes 65 tisíc kilometrů. „Ohlasy od cestujících i Moravskoslezského kraje, který si regionální železniční dopravu objednává, jsou velmi pozitivní. Čtyři jednotky RegioPanter, které kombinují elektrický a bateriový pohon, jsou stále ve zkušebním provozu, ale už první měsíc jejich fungování ukázal, že pořízení nových vlaků byl krok správným směrem,“ řekl předseda představenstva a generální ředitel Českých drah Michal Krapinec.
Konec přestupování
Trať z Ostravy do Veřovic je elektrizovaná jen zčásti, proto doposud museli cestující přestupovat u většiny spojů ve Studénce z elektrického do motorového vlaku. Teď obstará celou cestu jen jeden vlak s elektrickým pohonem a lidé už přestupovat nemusejí. V místech s trakčním vedením je vlak napájen přímo z troleje a tam, kde elektrické vedení chybí, napájí elektrické motory velkokapacitní baterie.
„Pohodlné cestování bez nutnosti přestupu, zkrácení jízdních dob a také nové moderní vlaky přivádějí na linku z Ostravy do Veřovic další zákazníky. Už během prvního měsíce sledujeme pozitivní trend v nárůstu počtu cestujících,“ zdůraznil hejtman Moravskoslezského kraje Josef Bělica. ČD už objednaly od Škody dalších 15 jednotek, které začnou jezdit v tomto regionu v průběhu jízdního řádu 2026/27.
Elektrická jednotka RegioPanter osazená bateriemi se nabíjí během jízdy pod trolejemi. Díky rekuperaci jsou baterie dobíjeny i mimo elektrické vedení, a to při brzdění vlaku. V praxi to vypadá tak, že z Ostravy do Studénky jedou Pantery pod dráty a odtud na baterie 54 kilometrů tam i zpět. Během 35 kilometrů jízdy pod vedením se opět plně nabijí, a to do 30 minut.
Stejný typ jednotky se v průběhu ledna představil i zástupcům samosprávy v Plzeňském kraji. Zde by mohly začít jezdit od roku 2028. A objednat je chce až dalších devět až deset regionů. Plzeňský kraj by je podle náměstka hejtmana Pavla Čížka měl nasadit v roce 2028 na vedlejších tratích Radnice – Plzeň – Pňovany – Bezdružice a Heřmanova Huť – Plzeň – Rokycany – Mirošov. To potvrdil i náměstek generálního ředitele ČD Jiří Ješeta s tím, že projekty na bateriové vlaky chystá devět až deset krajů. Nejdále jsou Pardubický a Královéhradecký kraj.
Další články této rubriky
Flotila Panterů druhé generace je kompletní
18.2.2025 - České dráhy už mají ve své flotile regionálních vlaků všechny RegioPantery nejnovější generace. Dopravce od výrobce Škoda Group těsně před koncem roku převzal poslední čistě elektrický RegioPanter, čímž byly úspěšně… »
Přesnost vlaků se loni zlepšila, na čas jich jelo přes dva miliony
10.2.2025 - Přesnost vlaků loni mírně vzrostla. Na čas podle obvyklých evropských měřítek jelo 87,6 % spojů Českých drah. Šlo celkem o 2 154 326 spojů z více než 2,4 milionu sledovaných. Statistika přesnosti vlaků Českých drah nepočítá… »
Rok 2024 ve znamení rekordních modernizací
7.2.2025 - ČD v uplynulém roce uvedly do provozu celkem 144 nových jednotek a lokomotiv za téměř 19 miliard korun. Z hlediska modernizace vozidlového parku se jednalo o rekordní rok. Rychlé tempo obměny vlaků a zlepšování služeb na jejich… »